A legutóbbi iromány óta azért kiderült ám, hogy valóban gáz van, erről pár folyosói pletyka számokban. Nem garantálom, hogy a lentiek egyáltalán igazak vagy pontosak, mert hát a folyosói pletyka azért mégis csak az.
Tehát. A berendezés úgy néz ki, hogy van két vákuumcső, pár centi átmérővel, ezekben megy a két részecskenyaláb. Ezt veszik körül a gyorsítást végző szupravezető elektromágnesek. Ezek szintán vákuumban vannak egy nagy hengeres csőben, a csövet pedig körülveszi egy külső cső, amiben folyékony hélium van, ezzel hűtik le az egészet -273 fokra. A külső cső színe kék :) Ez a szendvics van aztán feltekerve a 27 km hosszú alagútban.
Az volt, hogy az egyik mágnes elektromos csatlakozása megolvadt (baromi nagy áramokról beszélünk itt!), és ez átolvasztotta a hélium cilinder falát. Ekkor 15 liter/másodperc sebességgel zúdult be a folyékony hélium a mágnesekre. A folyékony hélium itt azonnal felforrt (vákuumba került a folyadék). A hélium nagyon könnyű anyag, és ha felforr, elég csúnya gőznyomása lesz...
A rendszert 2 liter/másodperc hélium beáramlásra készítették fel, hát ez kissé nagyobb volt, és konkrétan felrobbant ez a szakasz, de úgy, hogy még az alagút betonfalát is újra kell vakolni. Ez kissé átrendezte a gyűrűt. 16 köbméter (kb 2 tonna) hélium folyt el, ebből egy kisebb város teljes lakossága élete végéig tudna hülye hangon beszélni. 6-7 mágnest lehet elfelejteni (nagy egy ilyen mágnes amúgy). A robbanás a gyűrű kb 700 méteres szakaszát érinti. Szóval most az van, hogy:
Ami jó, hogy nem kell sietnem. Holnap vártuk volna itt az adatközpontban az első éles adatokat, igy ez a stressz legalább nincs rajtunk.
Itt van viszont az a konferencia... Akit érdekel, ez lesz az előadásom.
Tehát. A berendezés úgy néz ki, hogy van két vákuumcső, pár centi átmérővel, ezekben megy a két részecskenyaláb. Ezt veszik körül a gyorsítást végző szupravezető elektromágnesek. Ezek szintán vákuumban vannak egy nagy hengeres csőben, a csövet pedig körülveszi egy külső cső, amiben folyékony hélium van, ezzel hűtik le az egészet -273 fokra. A külső cső színe kék :) Ez a szendvics van aztán feltekerve a 27 km hosszú alagútban.
Az volt, hogy az egyik mágnes elektromos csatlakozása megolvadt (baromi nagy áramokról beszélünk itt!), és ez átolvasztotta a hélium cilinder falát. Ekkor 15 liter/másodperc sebességgel zúdult be a folyékony hélium a mágnesekre. A folyékony hélium itt azonnal felforrt (vákuumba került a folyadék). A hélium nagyon könnyű anyag, és ha felforr, elég csúnya gőznyomása lesz...
A rendszert 2 liter/másodperc hélium beáramlásra készítették fel, hát ez kissé nagyobb volt, és konkrétan felrobbant ez a szakasz, de úgy, hogy még az alagút betonfalát is újra kell vakolni. Ez kissé átrendezte a gyűrűt. 16 köbméter (kb 2 tonna) hélium folyt el, ebből egy kisebb város teljes lakossága élete végéig tudna hülye hangon beszélni. 6-7 mágnest lehet elfelejteni (nagy egy ilyen mágnes amúgy). A robbanás a gyűrű kb 700 méteres szakaszát érinti. Szóval most az van, hogy:
- fel kell fűteni az egész gyorsítót szobahőmérsékletre (kb 1-2 hónap)
- a javítás 3 hónap, ez alatt meg kell érteni a probléma okát, az összes mágnest újra kell ellenőrizni, és cserélni, amit kell
- visszahűtés 2 hónap
Ami jó, hogy nem kell sietnem. Holnap vártuk volna itt az adatközpontban az első éles adatokat, igy ez a stressz legalább nincs rajtunk.
Itt van viszont az a konferencia... Akit érdekel, ez lesz az előadásom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése